Waarom ik sympathiseer met die kut Marokkaan

Terug kijkend naar de politiek zoals het zich manifesteerde in dat korte 31 jaar dat ik leef, zijn er enkele opvallende conclusies te trekken. In de tijd dat ik nog in de auto van moeder naar school werd gereden, leefde de CD op. In een naburig dorp hadden circa 200 mensen op de partij gestemd, weet ik nog, en ik schat dat op circa 5 tot 10 % van alle inwoners daar. Het waren vooral racisten die CD aankruisten in het stemhokje.

Tegelijkertijd begonnen Marokkanen en Turken, maar vooral Marokkanen, een steeds slechtere naam te krijgen. Omdat hier veel in onze ogen ongemanierde Marokkanen gingen wonen, die met hun agressieve cultuur de discussie vaak voerden met verbaal en soms ook fysiek geweld, bracht dat gedrag hen als vanzelfsprekend een slechte naam op. Dat in hun thuisland de mate van agressie, die bij ons juist op zwakte duidt, een sterk punt is. En vooral dat onze overheid dit had moeten weten voordat ze deze mensen uitnodigde, dat weten – of beseffen velen niet.

Door Lindau* op een kunstfestival in Rotterdam Charlois, 11 juli 2015

Cultuur schud je niet zomaar van je af. Cultuur, daar ontlenen de meeste mensen een deel van hun identiteit aan. Zolang als ik me met enige mate op de hoogte heb gehouden met actualiteiten, kan ik me herinneren dat de criminele Marokkaan onderwerp van discussie is. Een absoluut gegeven is dit natuurlijk niet, en wat hiervan al dan niet waar is laat ik voor nu even buiten beschouwing. Het is niet relevant voor mijn boodschap.

Na 9/11 zagen we in veel nieuwsbulletins de islam gekoppeld worden aan massa-misdaden en oorlog, en in Nederland hield dat na Theo van Gogh’s dood nooit meer op. Anno 2013 kan je geen dagje staatstelevisie meer bekijken zonder ergens iets over de islam te vernemen. Of het nou om oorlog, een radicale imam, een aanslag, een discussie over hoofddoekjes of over de vraag of lieveheersbeestjes rein zijn volgens de Koran of niet. Er moet en zal ‘islam’ genoemd worden op Ned 1, -2 of -3.

Ook RTL kan er wat van. Het is simpelweg niet meer mogelijk om deze religie gewoon te vermijden en/of te blokkeren voor je systeem wanneer je televisie kijkt of het internet opgaat. En dan met name de islam niet.

Het betekent dat zolang als ik al leef, Marokkanen opgroeien met een televisie die ze vertelt dat ze crimineel zijn en internetforums aanschouwen waar ze door duizenden tegelijk verbaal worden neergesabeld.

Kortom, de autochtonen maatschappij zegt in koor: ‘Je bent een crimineel en gelooft in een achterlijke religie!’

Iets wat Marokkanen twee keuzes geeft: Of assimileren en spreekwoordelijk zeggen dat je ouders niet goed bij hun hoofd waren en/of zijn, of groeperen met je mede Marokkanen.

Het is een recept dat inmiddels ook al jaren wordt gekookt met de witte, autochtone (vaak van christenen afstammende) man. Die wordt sinds jaar en dag op de hoogte gehouden van de criminele antecedenten van nieuwkomers via incident reporting en statistische onderzoeken. Via geschiedenis- en studieboeken kan hij kennis nemen van de achtergronden die zij meebrengen.

Inmiddels vertelt de televisie aan de witte Nederlander dat de christelijke symbolieken van Sinterklaas moet verdwijnen omdat religieuze andersdenkenden er aanstoot aan kunnen nemen, dat mede om die reden steeds minder vaak voor christelijke symbolieken bij gedenkplaatsen wordt gekozen. En tevens moet Zwarte Piet verdwijnen (onder leiding van RTL en NOS) omdat het een beeltenis uit ons koloniale verleden zou zijn. Onze hele geschiedenis zou vanaf de slavernij van uitheemsen door Nederlanders, herschreven moeten worden.

De witte Nederlander werd dit decennium steeds meer als mikpunt in discussies benoemd. Hij is verantwoordelijk voor de groei van Wilders’ PVV en er wordt gesteld dat iedere blanke allerlei ‘White privileges’ geniet die een neger nooit zal krijgen.

Geert Wilders met Marine Le Pen

Uit statistieken afgeleid etnisch inzicht op Nederland is not done (behalve binnen de eigen parochie), als het om (bepaalde groepen) allochtonen gaat. Je bent dan een racist, want je relateert etniciteit aan bijvoorbeeld criminaliteit. Als je etniciteit aan een nieuw buurthuis relateert, is het weer divers. Tenzij je het tot een Nederlands of autochtoon buurthuis bombardeert.

Jezelf een uitzonderingspositie geven mag totdat je een blanke Nederlander bent. Dan is iedere voorsprong die je krijgt ‘White privilege’. Door die laatste benaming (blanke Nederlander) alleen al zou je al tot racist kunnen worden geclassificeerd.

Maar is het niet vreemd dat iedereen Nederlander mag zijn met het vorige thuisland als bijvoeglijk naamwoord, maar het raar over zou komen als ik zeg dat ik een blanke Nederlander ben? Waarom mag ik mezelf niet net zo specifiek definiëren, zoals al die anderen dat doen? En zodra ik deze of andere aan dit onderwerp gerelateerde vragen stel en zelfs conclusies trek, dan ben ik ineens een volleerd ‘boze blanke man’ die net zoals de Marokkanen, die hierdoor massaal de criminaliteit in zouden zijn gegaan en vooral binnen hun eigen gemeenschap leven, zich volop heeft verenigd in politieke bewegingen en – partijen die tot de populistenklasse zijn gebombardeerd.

De andere optie is namelijk me van mijn eigen cultuur en geschiedenis te distantiëren en te integreren in een samenleving die mij (schijnbaar) wilt afstraffen voor de geschiedenis van de voorvaderen van Nederland.

Paul van Stoppelen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s