Islamitische conferentie in Tsjetsjenië: waarom soennieten zich distantiëren van salafisten

Vertaald uit: firstpost.com

Het belangrijkste pan-Arabische dagblad ter wereld, Asharq Al-Awsat, meldde dat een internationale islamitische conferentie werd georganiseerd in Grozny, een stad in Tsjetsjenië met meer dan 100 islamitische geestelijken van over de hele wereld. De agenda was om een compromisloos standpunt in te nemen tegen het groeiende Takfiri-terrorisme dat wereldwijd schade aanricht.

De wereldwijd gerenommeerde soennitische islamitische geleerden en geestelijken hebben unaniem het standpunt ingenomen dat de Takfiri-terroristen, die luid beweren tot de ‘soennitische’ islam te behoren, niet tot de Ahlus Sunnah (de islamitische terminologie voor de mainstream soennitische moslims in de wereld) behoren.

Tijdens de conferentie, definieerde de leidende Soefi Sunni-geleerde en de huidige Grand Imam van al-Azhar, Sheikh Ahmad al-Tayeb, wat wordt bedoeld met ‘Ahlus Sunnah’ of het sunnisme.

Hij verklaarde: “Ahluls Sunna wal Jama’ah zijn de Ash’arites of Muturidis (aanhangers van de systematische theologie van Abu Mansur al-Maturidi die ook identiek is aan de school van logisch denken van Imam Abu Hasan al-Ash’ari). Wat geloof betreft, zijn ze volgelingen van een van de vier denkrichtingen (Hanafi, Shaf’ai, Maliki of Hanbali) en zijn ze ook de volgelingen van puur soefisme in leerstellingen, manieren en [spirituele] zuivering. “

Deze verklaring luidt als volgt in het Arabisch:

أهل السنة والجماعة هم الأشاعرة والماتريدية في الاعتقاد وأهل المذاهب الأربعة في الفقه، وأهل التصوف الصافي علما وأخلاقا وتزكية على طريقة سيد الطائفة الإمام الجنيد ومن سار على نهجه من أئمة الهدى

Dat gezegd hebbende, zou sjeik Ahmad al-Tayeb de “salafisten” hebben uitgesloten van de term Ahluls Sunna (Sunnis), waarin staat dat salafisten – ook bekend als Wahhabis – niet van de Sunnis komen.

Dit was waarschijnlijk de eerste keer dat de wereldwijde soennitische islamitische geleerden zich zo duidelijk hebben losgekoppeld van de salafisten, die ook beweren de Ahluls-soenna of ‘soenniet’ te zijn.

Hoewel dit rapport niet de media-aandacht heeft gekregen die het verdiende, moet het worden ingehaald als een van de meest onderliggende nieuwsberichten afkomstig van de moslimwereld.

Meer dan 100 islamitische geestelijken uit de hele wereld, waaronder India, hebben deze soennitische conferentie over Takfirisme in Tsjetsjenië bijgewoond. Zij concludeerden dat salafisme / Wahhabisme, de staatsgodsdienst van het Saoedische koninkrijk die bloeit in bijna alle moslim-bevolkte hovelingen vanwege de massale Saoedische financiering, geen deel uitmaakt van de reguliere Soennitische islam.

Gezien de betekenis van deze tijdloze conferentie, noemden de deelnemende religieuze leiders de conferentie een “belangrijk keerpunt om de verraderlijke en dodelijke afwijking van de ware definitie van Ahlus Sunna te corrigeren, als gevolg van de pogingen van de extremisten om dit glorieuze epitheton te kapen , het voor zichzelf misbruiken. “

Talloze islamitische leiders en geestelijken uit verschillende landen zoals Egypte, India, Rusland, Syrië, Turkije, Groot-Brittannië, Libanon, Jordanië en de Zuid-Afrikaanse landen, die deze wereldwijde Soennitische conferentie bijwoonden, echoden eenstemmig en spraken zich uit tegen de Takfiri-terreur. Ze namen een besluit om ‘de wereld wakker te maken over de echte terreuroutfits die‘ de naam van religie gebruiken voor persoonlijke geopolitieke agenda’s ’.

Shaikh Muhammad Saad al-Azhari, een gematigde Egyptische islamitische geleerde en professor aan de al-Azhar Universiteit, die adviseur is voor religieuze zaken voor de Egyptische president, nam ook deel aan deze conferentie. Hij is algemeen bekend in de Arabische wereld voor zijn wetenschappelijke weerlegging van de extremistische jihadistische theologie van IS, zoals welsprekend gedaan in zijn Arabische boek getiteld Al Haqq al-Mubeen fi al-Radd ala Man Tala’aba bil Deen. In dit boek heeft hij originele en frisse ideeën bedacht om de theologie van het moderne jihadisme en het politieke islamisme te weerleggen.

Hij bekritiseerde meesterlijk Sayyid Qutub, de belangrijkste politieke islamistische ideoloog en zijn commentaar op de Koran Fi Dilal al-Quran (in de schaduw van de Koran). De theocratische interpretaties van dit commentaar hebben de islamitische doctrines verdraaid om het vuur van het Takfiristische terrorisme aan te wakkeren.

Daarom heeft Dr. al-Azhari de radicale islamitische onderbouwing zoals Hakimiyyah (het bestuur van Allah), jihadisme (gewelddadig misbruik van Jihad), Khilafat (Sharia-regime), Al wala Wal bara (loyaliteit aan moslims en afwijzing jegens anderen), Dar- weerlegd ul Harb en Dar-ul Islam (religieuze classificatie van niet-moslimlanden) punt voor punt.

Opmerkelijk is dat een aanzienlijk aantal Indiase soennitische islamitische geleerden ook in dit islamitische anti-extremisme conclaaf werden gezien. Bijvoorbeeld, Zuid-Indiase Sufi Sunni-leider, Sheikh Abu Bakr Ahmad, die het grootste islamitische seminarie in Kerala leidt – Jamia Markaz Saqafa Sunniya, en Shaikh Anwar Ahmad al-Baghdadi die les geeft aan een vooraanstaande Noord-Indiase madrasa Jamia Alimia in UP waren daar articuleren een islamitisch verhaal van vrede en contraterreur.

De reguliere Indiase soennitische geleerden zijn onlangs begonnen met het weerleggen van de literatuur die in het land is verzameld en verspreid met het oog op het indoctrineren van de radicale Wahhabi-ideologie onder Indiase moslimmassa’s, met name in Kasjmir.

In India moet de Wahhabi-versie van de islam, ondersteund door Ibn Taimiya’s Minhaj al-Sunnah en Ibn Abdul Wahhab’s Kitab al-Tawheed, nog steeds op een consistente en coherente manier worden geconfronteerd. Het vond zijn oorsprong in het land toen de vroegste door het salfisme geïnspireerde Indiase geestelijken zoals Syed Ahmad ‘Shaheed’ Rai Barelwi en Maulana Ismail Dehlawi boeken schreven zoals Taqweatul Imaan (versterking van het islamitische geloof) en Sirat-e-Mustaqeem (het rechte pad). In deze boeken werd de term ‘jihad’ die eigenlijk een innerlijke strijd om redding te verduidelijken, voor het eerst in India verkeerd uitgelegd als het rechte pad naar de rebellie, het separatisme en het moedwillig doden van de ‘ongelovigen’.

Omdat de vooraanstaande islamitische geleerden van de universiteit van Azhar de salafisten hebben uitgesloten van de ware aanhangers van de soennitische islam, heeft dit onvermijdelijk voor opschudding gezorgd onder de Saoedische salafistische geestelijkheid. Geagiteerde reacties blijven binnen de salafistische kerkelijke kring in Saoedi-Arabië in een poging zich te verzetten tegen de soennitische conferentie georganiseerd door de Tsjetsjeense hoofdstad Grozny.

In zijn rapport over deze kwestie heeft het Arabische dagblad Ray al-Youm verteld dat de Soennitische conferentie een storm van woede heeft veroorzaakt onder geestelijken van de overheid in Saoedi-Arabië.

Volgens het rapport beschuldigen verschillende Saoedische geestelijken de op de soennieten georiënteerde conferentie ervan een poging van de Russische regering te zijn om de kloof tussen Saoedi-Arabië en Egypte te verdiepen.

“Het is niet verstandig om crises aan te steken en tot tegenslagen van politieke aard te leiden, evenals intellectuele relaties en sloganeering, om de moslims te demoniseren en daardoor divisies te verbreden,” zei de raad in een verklaring van het officiële Saoedische persagentschap.

De Soennitische leiders van de conferentie in Tsjetsjenië hebben met name de oprichting van een nationaal televisiekanaal op het niveau van Rusland aanbevolen, dat tot doel zou hebben “het ware beeld van de islam te communiceren”.

Het is interessant om op te merken dat hetzelfde islamitische discours ook in India speelt. Het is deze zeer salafistische zorg die verschillende islamitische leiders in India uitten toen het World Sufi Forum in New Delhi werd gehouden. Ze schilderden het als de poging van de Indiase regering om het soefisme te kaderen als een kracht die zich verzet tegen het wahhabisme / salafisme, hoewel India bereid is het religieuze extremisme als zodanig te bestrijden. De deelnemers van het World Sufi Forum leken echter enthousiaster over het promoten van soefisme als een manier om inclusieve democratie en pluralisme te ondersteunen in plaats van moslimsektarisme.

Zoals een eerder artikel op Firstpost opmerkte dat Soefi’s allemaal uit hun conclaven en hospices zijn gekomen om het kwaad van ideologisch extremisme terug te dringen dat voortkomt uit de hardcore filosofieën in naam van de islam. Maar de anti-soefisme elementen en nieuwe bewegingen van extremisme in de Indiase moslimsamenleving misleiden de natie. Ze disparate elke anti-extremisme Soefi beoefenaar als “pseudo-Soefi”.

De auteur is een geleerde in vergelijkende religie, klassieke Arabische en islamitische wetenschappen, cultureel analist en onderzoeker in media- en communicatiewetenschappen. Aanzichten zijn persoonlijk. Hij tweet op @GRDehlvi. E-mail: grdehlavi@gmail.com

Bijgewerkte datum: 9 september 2016 21:23:36 IST

Advertenties