Muziektheorie – 3

We doen het nog eens:

heel – heel – half – heel – heel – heel – half

Maar dan vanuit E:

E – F# – G# – A – B – C# – D# – E

Dan passen we de 3-noot, de 1 – 3 – 5 toe en krijgen we het volgende:

E – G# – B

De E – G# – B is de E majeur. Het gaat uit van de 1 – 3 – 5, afspraak!

Nu gaan we kijken naar de E mineur, die bestaat uit

E – G – B

De E majeur bestaat uit

E – G# – B

Conclusie: De E mineur heeft een verlaagde 3, een b3.

Het verschil tussen mineur en majeur zit in de verlaagde 3, de b3.

We zagen eerder ook Bminb5 staan, B-b5. Wat is dan die B mineur verlaagd 5?

De afstanden worden dan nog steeds:

heel – heel – half – heel – heel – heel – half

Vanuit B wordt dat dan:

B – C# – D# – E – F# – G# – A# – B

Dan passen we de 3-noot, de 1 – 3 – 5 toe en krijgen we het volgende:

B – D# – F#

De B – D# – F# is de B majeur. Het gaat uit van de 1 – 3 – 5, afspraak!

Nu gaan we kijken naar de Bminb5, en die bestaat uit

B – D – F

De B majeur bestaat uit

B – D# – F#

Conclusie: De Bminb5 heeft een verlaagde 3 en een verlaagde 5, een b3 en een b5.

Eindconclusie:

1 – 3 – 5 = majeur
1 – b3 – 5 = mineur
1 – b3 – b5 = mineur verlaagd 5

Allemaal op een rij:

IIIIIIIVVVIVIII
CDEFGABC
C#/DbD#/EbFF#/GbG#/AbA#/BbCC#/Db
DEF#/GbGABC#/DbD
D#/EbFGG#/AbA#/BbCDD#/Eb
EF#/GbG#/AbABC#/DbD#/EbE
FGAA#/BbCDEF
F#/GbG#/AbA#/BbBC#/DbD#/EbFF#/Gb
GABCDEF#/GbG
G#/AbA#/BbCC#/DbD#/EbFGG#/Ab
ABC#/DbDEF#/GbG#/AbA
A#/BbCDD#/EbFGAA#/Bb
BC#/DbD#/EbEF#/GbG#/AbA#/BbB

En van hieruit benoemen we de akkoorden:

NotatieAfspraakTonenBenaming
C1 – 3 – 5C – E – GC
Cmin1 – b3 – 5C – Eb – GC mineur
Cminb51 – b3 – b5C – Eb – GbC mineur verlaagd 5

Steun meneer Soemo via bunq.me/meneerSoemo

Advertenties